Andra år:

Schlager/Slitz

Andra medier. Schlager var även kritiskt granskande av andra som använde musiken i sitt yrkesliv. Som rock i tv, eller hos P3s Eldorado med Kjell Alinge och Lennart Wretlind.

Intervjuer.
Di Leva
fick den första stora rikstäckande intervjun via Schlager. Och här dryftades den tidens mer politiskt ställningstagande krav på musiken och vilket uttryck som var bäst för att nå fram.

Schlager blev något unikt. Tidningen startades utanför den etablerade förlagsvärlden. En ideell förening bildades av oss fem grundare för att
kunna lösa alla praktiska affärsfrågor. Ett nödvändigt ont och vi lärde oss finliret i den biten under resans gång.

Drivkraften i hela projektet var vår idé om hur man skapade en vettig mix av journalistik för musik, film, teater och underhållning.

10 oktober 1980 hände något de stora förmögna utgivarna aldrig föreställt sig: en handfull unga entusiaster skulle rocka skiten ur det dåvarande svenska blasket som gick under namnet musikjournalistik...

Oberoende musiken stor. Undertecknad blev snabbt ansvarig för bevakning av den oberoende musiken, främst den utländska som även konstnärligt stod för nyskapande inom design.

Reportage: Schlager lyfte musikjournalistiken upp över själva musiken. Det var lika viktigt att bevaka och skriva om branschen och mekanismerna bakom musiken. Därför åkte vi till Skara för att se vad Bert var för en filur. Därför besökte vi New York för att förstå en viktig bit av USA. Därför reste vi till de oberonde musikbolagen runt om i Europa för att f å en glimt av den otroliga entusiasm och fantasi som skapar morgondagens trender och storstjärnor. Ingen annan tidning var vid den här tidpunkten intresserad av att sådana saker...

Schlager/Slitz 1980-88 artikelindex utgivningsplan 2 Steg Före

Artistintervjuer
Bert - då som nu

Första riksintervjun med Di Leva, men Wiehe knep omslaget när delar av redaktionen fegade ur...
Artiklar

Nyheter

Trivia + vad andra skrev

Xtra - dummyn före Schlager